Klangforum Wien I.

Print Friendly, PDF & Email
účinkují:

Klangforum Wien
Enno Poppe – dirigent
Joonas Ahonen – klavír
Evan Hulbert – kontrabas

 

program: 

Slavomír Hořínka: Zrno, plevy a oheň (světová premiéra skladby na objednávku Pražského jara)
Rebecca Saunders: to an utterance (study)
Rebecca Saunders: Fury II, koncert pro kontrabas a ansámbl
Rebecca Saunders: Scar

 

Už potřetí se v holešovickém Centru současného umění DOX koná Prague Offspring, formát Pražského jara věnovaný tomu nejžhavějšímu ze současné hudby. Bude to naposledy, kdy se role rezidenčního souboru zhostí Klangforum Wien. Členové Klangfora Wien si fascinující virtuozitou, tónovou kulturou i naprostou oddaností nejnáročnější soudobé hudbě získali festivalové publikum.

V roce 2024 pod vedením dirigenta a skladatele Enna Poppeho ve světové premiéře zahrají šest nových děl, která čeští a slovenští skladatelé a skladatelky napsali na objednávku Pražského jara, připomenou finskou skladatelku Kaiju Saariaho, od jejíhož úmrtí 2. června uplyne přesně rok, a své nezměrné zkušenosti budou předávat mladým instrumentalistům a skladatelům na workshopech a mistrovských kurzech. Jako rezidenční skladatelka do Prahy přijede Rebecca Saunders, v Berlíně žijící britská autorka, která tvaruje zvuk jako sochařskou matérii.

První večer otevře světová premiéra rozsáhlé skladby, kterou Pražské jaro objednalo u Slavomíra Hořínky. O předním českém skladateli, jehož hudbu hrála mj. Česká filharmonie a který pravidelně spolupracuje s Orchestrem Berg, se v poslední době mluvilo především v souvislosti s jeho působivou operou Tak tiše až. Jeho novinka pro Klangforum Wien slibuje práci s mikrointervaly a inspiraci ohněm, který může sloužit jako zvuková předloha i coby metafora.

„Jak proměnit prchavé chvění zvuku v něco hmatatelného a pevného, v něco, co září intenzivní, ohnivou barvou nebo oslňuje zvláštní světélkující temnotou? Abyste proměnili zvuk v sochu, potřebujete techniku alchymisty a představivost básníka,“ napsal o hudbě Rebeccy Saunders britský Guardian. Když v roce 2017 italský časopis Classic Voice uspořádal hlasování více než stovky expertů z celé Evropy o tom, kdo patří mezi nejdůležitější skladatele 21. století, Rebecca Saunders se dostala do první trojice (na prvním místě se umístil Georg Friedrich Haas, rezidenční skladatel v roce 2023).

První večer přinese českou premiéru hned tří jejích děl. Studii pro sólový klavír nazvanou to an utterance (study) napsala na počátku pandemie covidu-19 pro Joonase Ahonena, pianistu Klangfora Wien. Následovat bude koncert pro kontrabas a instrumentální soubor nazvaný Fury II, za doprovodu svých kolegů vystoupí Evan Hulbert. „Fury znamená vztek. Výbuch vzteku. Pokus o uvolnění extrémní energie. Jediným nádechem,“ píše o skladbě Rebecca Saunders. „Zachycuje stav nebo kondici, inspirovanou pěti strunami kontrabasu, fascinaci hlubokými pulzujícími zvuky a širokými preklusivními možnostmi nástroje, výraznou fyzičnost hry na něj, ale také křehkost a jemnou expresivitu vysoké polohy.“ Večer vyvrcholí provedením skladby nazvané Scar. Její název – Jizva – slouží současně jako metafora, přibližující skladatelčinu fascinaci zvukem: „Ticho je plátno, na němž váha zvuku zanechá svou stopu. Ve skladbě Scar zvuk trhá povrch ticha, odlupuje kůži, přibližuje se a padá do podsvětí. Hledá skryté ležící uvnitř.“

 

Koncert se koná v rámci 79. ročníku MHF Pražské jaro.