účinkují:
Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks
Sir Simon Rattle – dirigent
Magdalena Kožená – mezzosoprán
program:
Joseph Haydn: Symfonie č. 86 D dur „Pařížská“ Hob. I:86
Ondřej Adámek: Where are You?
Johannes Brahms: Symfonie č. 4 e moll op. 98
Symfonický orchestr Bavorského rozhlasu (BRSO), jenž je podle prestižních mezinárodních žebříčků považován za jedno ze tří nejlepších orchestrálních těles na světě, se po ještě stále živém zážitku z roku 2023 z Mahlerovy Sedmé symfonie vrací na festival poprvé se svým novým šéfdirigentem sirem Simonem Rattlem. V Praze představí dva programy, a to 14. a 15. května. První večer nabídne vrcholné symfonie dvou „vídeňských klasiků“ – Josepha Haydna a Johannese Brahmse a českou premiéru skladby Where are You? Ondřeje Adámka, jejíž sólový part napsal skladatel přímo „na tělo“ mezzosopranistce Magdaleně Kožené. „Ondřej je fantastický skladatel. Ve skladbě Where are You? vytvořil strhující drama o hledání Boha s kvazi rituálními prvky,“ přibližuje dílo sir Simon Rattle. Adámek v něm pracuje s texty z Bible, z posvátné knihy hinduismu Bhagavadgíta, autobiografie sv. Terezie z Ávily a neváhá sáhnout ani po moravské lidové písni Kdo víno pije, muzice platí. Společně s Where are You? zazní Brahmsova poslední Čtvrtá symfonie s impozantní závěrečnou Passacagliou a velkolepá Symfonie č. 86 z cyklu tzv. „Pařížských“ symfonií Josepha Haydna, jehož humorný a univerzální duch je pro Simona Rattla „věčným elixírem mládí“.
„Šíře Adámkovy představivosti je oslnivá, stejně jako divoká energie, která proudí v žilách jeho hudby. Není pro slabé povahy, to ale nebyla ani Beethovenova Pátá nebo Svěcení jara. Je to hudba, která uchvátí ucho posluchače a již ho nepustí. Byl jsem z ní naprosto nadšený,“ napsal v recenzi na Where are You? David McDade na největším světovém portálu o klasické hudbě musicweb-international.com a jedním dechem dodal: „Adámkovi se téměř zázračně daří být obojím – nekompromisním modernistou a zároveň intenzivně komunikativním umělcem.“ Světoběžník Ondřej Adámek (*1979), který prožil velkou část života ve Francii, Německu a nyní je doma ve Španělsku, patří mezi nejuznávanější žijící skladatele současnosti. Jeho hudbu objednávají a uvádějí nejlepší světové orchestry včetně BRSO, Berlínských filharmoniků, Londýnského symfonického orchestru, Ensemble intercontemporain nebo Ensemble Modern, rezidenčního souboru Prague Offspring. V letech 2014 a 2015 byl stipendistou Académie de France a mohl tak tvořit v proslulé Villa Medici v Římě jako jeho slavní předchůdci Claude Debussy, Lili Boulanger, Eugène Bozza, Henri Dutilleux, Tristan Murail nebo Bruno Mantovani. „Where are You? je cesta různými stavy mysli, různými vírami, otázkami, kde najít božské, aniž bychom nacházeli odpověď, protože je nemožné Toho dosáhnout,“ říká o svém díle. „Je o lehkosti naší duše, která nás nese vzhůru do nebes, a o tíze našeho těla, která nás brutálně vrací zpět na zem.“
Skladba na objednávku Bavorského rozhlasu a Londýnského symfonického orchestru byla napsána pro mezzosopranistku Magdalenu Koženou, kterou není nutné dlouze představovat. Na Pražském jaru debutovala v roce 1996 a následovalo dalších šest vystoupení. Když na festivalu vystoupila naposledy společně s klavíristkou Mitsuko Uchidou, portál operaplus.cz označil tento vyprodaný koncert „za perlu Pražského jara“. „Její technika je ohromující,“ napsal o jejím výkonu ve Where are You? portál classicalexplorer.com. „Magdalena doufala, že bude v díle více ‚zpívat‘, já jsem ale trval na polohlasném zpěvu, nízkém rejstříku, výslovnosti každého fonému a přísném rytmu jako v beatboxu,“ prozradil něco z pozadí vzniku díla Ondřej Adámek. K tomu se přidávají texty v několika jazycích: aramejštině, češtině, španělštině, angličtině a sanskrtu. Umělkyně, která ve své kariéře spolupracovala s hvězdami jako Claudio Abbado, Daniel Barenboim, John Eliot Gardiner či Pierre Boulez, tak čelí v této skladbě mnoha novým uměleckým výzvám.
Symfonie č. 86 Josepha Haydna (1732–1809) je součástí cyklu šesti tzv. „Pařížských“ symfonií objednaných pařížskou společností Concerts de la Loge Olympique, jejíchž koncertů se s oblibou účastnila i Marie Antoinetta a Ludvík XVI. Dle dobových svědectví bylo dílo premiérováno s obrovským úspěchem v roce 1787 a později provedeno také v oblíbeném cyklu Concert Spirituel. Stejně tak i Johannes Brahms (1833–1897) sklidil se svou poslední, v pořadí čtvrtou symfonií při premiéře v roce 1885 v německém Meiningenu zasloužený ohlas. Po úspěchu Druhé a Třetí symfonie nechtěl své příznivce zklamat, a tak tentokrát komponoval v pochybnostech, zda jeho další, možná poslední symfonické dílo dostojí jeho pověsti. V srpnu roku 1885 zaslal své přítelkyni Elizabeth von Herzogenberg první větu s přípisem: „Řekla byste mi, co si o ní myslíte? V těchto končinách [míněno v horském městečku Mürzzuschlag] třešně nikdy nedozrají natolik, aby se mohly jíst, takže nemějte strach mi říct, pokud vám nechutnají. V žádném případě netoužím napsat špatnou Čtvrtou.“ Když se ho pak po prázdninách jeden z jeho přátel ve Vídni zeptal, zda přes léto něco složil, odpověděl mistr rozšafně: „Nic velkolepého! Zase jsem dal dohromady jen pár polek a valčíků.“ Skladba se skutečně z části nese v tanečních rytmech, jejím vrcholem se však stala mistrovská Passacaglia poslední věty, v jejímž závěru zazní v tympánech Brahmsův „motiv osudu“.
Tři výjimečná díla v podání jednoho z nejlepších orchestrů světa pod taktovkou jednoho z nejlepších světových dirigentů sira Simona Rattla. Nenechte si ujít začátek Pražského jara. Díky Adámkově premiéře uslyšíte i pravou, nefalšovanou cimbálovku v podání BRSO!
Koncert se koná v rámci 81. ročníku MHF Pražské jaro.