Lucas & Arthur Jussen II

Šílenství velkoměsta či hudební jízda ve sporťáku od nejlepšího klavírního dua současnosti v extatickém souboji s arzenálem bicích nástrojů.

 

účinkují: 

Lucas & Arthur Jussen – klavír
Alexej Gerassimez – bicí
Emil Kuyumcuyan – bicí

 

program: 

Béla Bartók: Sonáta pro dva klavíry a bicí nástroje Sz. 110
Alexej Gerassimez: Beyond Stickability (pro dva hráče na bicí)
George Gershwin: Rhapsody in Blue (úprava pro dva klavíry Henry Levine)
Leonard Bernstein: Symfonické tance z West Side Story (úprava pro dva klavíry a bicí nástroje Peter Sadlo)
John Adams: Short Ride in a Fast Machine pro dva klavíry a bicí nástroje (ar. Alexej Gerassimez)

 

Mimořádný hudební i vizuální zážitek slibuje druhý festivalový koncert hvězdného klavírního dua bratrů Lucase a Arthura Jussenových. Po jejich prvním vystoupení s Academy of St Martin in the Fields bude podium Dvořákovy síně tentokrát patřit dvěma koncertním křídlům a celému arzenálu bicích nástrojů, které ovládnou dva z nejlepších světových perkusionistů: rodák z německého Essenu Alexej Gerassimez a rodák z Istanbulu Emil Kuyumcuyan. Program nabídne strhující kombinaci americké a evropské hudby: Gershwinovu Rapsodii v modrém, taneční suitu z Bernsteinova muzikálu West Side Story s populárním Mambem a cha-cha verzí slavné písně Maria nebo extatickou Sonátu pro dva klavíry a bicí nástroje Bély Bartóka. Kořením večera bude brilantní fanfára Johna Adamse Short Ride in a Fast Machine, inspirovaná jízdou v luxusním italském sportovním voze, a autorská skladba Alexeje Gerassimeze, jehož hudba je originálním mixem minimalismu, jazzu a elektroniky. Program, který dá ideálně vyniknout absolutní souhře a temperamentu bratrů Jussenových a představí klavír ve zcela nových souvislostech.

„Nikdy předtím jsem neviděl komplikovanější partituru,“ vzpomínal na Sonátu pro dva klavíry a bicí nástroje maďarského skladatele Bély Bartóka (1881–1945) slavný dirigent a klavírista Georg Solti, který byl ještě jako student Lisztovy hudební akademie na poslední chvíli povolán obracet noty s touto kompozicí klavíristce Dittě Pásztory. Bartók v ní na maximum využil perkusivní vlastnosti klavíru a bicí nástroje nakombinoval tak, že slouží jako jakási barevná plátna. Dokonce specifikoval i různé typy paliček a místo, kde se má na nástroje udeřit. Solti byl z díla natolik nadšený, že je v roce 1987 nahrál s klavíristou Murrayem Perahiou a perkusionisty Davidem Corkhillem a Evelyn Glennie.

Další hudební lahůdkou programu bude Rapsodie v modrém George Gershwina (1898–1937). Zní to až neuvěřitelně, že v únoru 2024 oslavila tato skladba sto let od svého prvního uvedení. Její vznik byl přitom dosti komplikovaný: mladý skladatel se při partii kulečníku dozvěděl z článku v New York Tribune, že ani ne za šest týdnů má na koncertě k oslavě Lincolnových narozenin zaznít jeho nová skladba, o které neměl do té chvíle ani ponětí. Když odezněla prvotní panika, zrodila se inspirace, a to během cesty vlakem z Bostonu do New Yorku: „Bylo to ve vlaku, s jeho ocelovým rytmem a rachotem, které jsou pro skladatele často tak podnětné… Často slyším hudbu v samém srdci hluku. A tam jsem najednou uslyšel – a dokonce i uviděl na papíře – kompletní stavbu Rapsodie, od začátku do konce […] Slyšel jsem ji jako jakési hudební kaleidoskopické zobrazení Ameriky, toho obrovského tavícího kotle, neopakovatelného elánu našeho národa, velkoměstského šílenství,“ vzpomínal na tuto chvíli Gershwin. Instrumentaci dokončil Ferde Grofé jen několik dní před premiérou a shon kolem příprav si dokonce vyžádal, aby Gershwin část sólového partu na koncertě improvizoval. Na konci sólových pasáží pak vždy nervózním hudebníkům pokynul, aby měli alespoň nějakou představu, kdy nastoupit. I tak se rodí nesmrtelné skladby!

Muzikál West Side Story Leonarda Bernsteina (1918–1990) se v prvních dvou letech dočkal na Broadwayi 772 uvedení. Symfonické tance obsahují devět jeho částí, které sází na napínavé, sugestivní, rytmicky bohaté scény gangů, včetně slavného Mamba. Nechybí výkřiky, luskání prsty a v lyrických částech zaznívají slavné písně Somewhere a Maria.

Koncert vyvrcholí krátkou fanfárou Short Ride in a Fast Machine amerického skladatele Johna Adamse (*1948), „vzrušujícím čtyřminutovým sprintem barev a rytmů“. O skladbě, jež vznikla v roce 1986 na objednávku dirigenta Michaela Tilsona Thomase, Adams řekl: „Nedávno mě můj kamarád svezl v luxusním italském sportovním voze a doposud jsem se z tohoto poněkud děsivého zážitku nezotavil […] Short Ride in a Fast Machine je evokací této na jednu stranu vzrušující, na druhou lehce nervy drásající zkušenosti.“

Rodák z německého Essenu Alexej Gerassimez se právem řadí mezi nejlepší světové perkusionisty. Je proslulý svou energií, soustředěnou hrou i velkou dávkou nenapodobitelného charismatu. Jeho repertoár sahá od klasiky přes hudbu současných autorů až po jazz a vlastní kompozice. Díky svým schopnostem inspiroval k tvorbě řadu skladatelů, kteří pro něj napsali své skladby: v Berlínské filharmonii uvedl ve světové premiéře koncert pro bicí nástroje Leviathan novozélandského skladatele Johna Psathase, který dále reprízoval také v Labské filharmonii v Hamburku, düsseldorfské Tonhalle a na Novém Zélandu. V říjnu 2025 vydalo vydavatelství BIS Records záznam jeho premiéry Dvojkoncertu pro violu, bicí nástroje a orchestr „Moonlight Concerto” finského skladatele Kaleviho Aha.

Perkusionista, skladatel a autor elektronické hudby Emil Kuyumcuyan se narodil v Istanbulu do rodiny s chorvatskými, řeckými, arménskými a africkými kořeny. Bicí studoval v Turecku, Stuttgartu a Lyonu. Je vítězem Tromp International Percussion Competition, nejvýznamnější mezinárodní soutěže zaměřené na bicí nástroje, Mezinárodní hudební soutěže ve Stockholmu a laureátem Mezinárodní soutěže bicích nástrojů v Lucemburku. Vystupuje po celém světě a je členem proslulého souboru Les Percussions de Strasbourg. Jako host hrál rovněž s řadou předních souborů soudobé hudby: Ensemble intercontemporain nebo Ensemble Modern. Jeho vlastní skladby byly premiérovány v Kolínské filharmonii nebo na festivalech Festspiele Mecklenburg-Vorpommern a Schleswig-Holstein Musik Festival.

 

Koncert se koná v rámci 81. ročníku MHF Pražské jaro.