účinkují:
Antonín Procházka – perkuse
Ladislav Bilan ml. – perkuse
Matěj Diviš – perkuse
Bicí nástroje jako prastarý tep lidstva, jako hlas paměti, kultury i lidského ducha. Večer věnovaný perkusím otevírá bránu k hudbě, která nezná hranice ani geografické, ani žánrové, ani kulturní.
Zvuk bubnů patří k nejstarším výrazovým prostředkům člověka. V mnoha kulturách jsou bicí nástroje nejen hudební oporou, ale také nositeli mýtů, společenských komentářů i rituální komunikace. Bubeníci bývají proroky, rádci i kronikáři, jejichž hra dokáže spojit komunitu a předat to, co jinak zůstává nevyslovitelné. Některé západoafrické kultury dokonce věří, že bubeníci byli prvními lidmi na světě. Trojlístek předních českých perkusistů, absolventů HAMU, Ladislav Bilan ml., Antonín Procházka a Matěj Diviš, představuje novou éru bicích nástrojů v celé její šíři. Jejich program propojuje folklorní inspirace, klasický repertoár, autorskou tvorbu i soudobé kompozice, které rozšiřují technické i výrazové možnosti perkusí. Večer tak nabízí cestu napříč kontinenty i styly, od ghanských tradicionálů až po současnou experimentální hudbu, a ukáže bohatství světa, který v sobě perkusivní nástroje nesou.
Antonín Procházka
Antonín Procházka je hráč na bicí nástroje, skladatel, improvizátor, foley artist a pedagog Hudební fakulty AMU v Praze. Působí napříč žánry – v předních orchestrech (ČF, FOK, SOČR, PKF), ansámblech soudobé hudby (BERG, PMP), jazzových a indie-popových projektech (Hele Wāwae, teepee) i v improvizaci. Vystupuje jako vibrafonový sólista, lektor muzikoterapeutických workshopů České filharmonie a jeho ruchy zní v mezinárodně oceňovaných filmech. Jeho styl spojuje cit pro tradici s inovativním přístupem. V rámci doktorandského studia na HAMU se zabývá fenoménem talking drums západní Afriky; v ghanské Akkře spolupracoval s Ghana Dance Ensemble a University of Ghana. Zkušenosti z pobytu zúročuje v praxi i výuce. Založil Obroni Ensemble – experimentální laboratoř propojující africké bubnování s moderním jazzem a improvizací.
Ladislav Bilan ml.
Ladislav Bilan ml. pochází z muzikantské rodiny a na bicí začal hrát již ve třech letech pod vedením svého otce, prvního tympanisty Moravské filharmonie Olomouc. Jako mladý získal řadu ocenění, mj. dvě 1. místa na World Championship of Performing Arts v Los Angeles (2011). Ve třinácti letech uspěl v konkurzu do Moravské filharmonie a stal se jejím nejmladším členem. Sólově vystoupil s Českou filharmonií, Prague Philharmonia i Moravskou filharmonií; výrazným momentem byla interpretace Rosauraovy marimby na open air koncertu ČF pod vedením Jiřího Bělohlávka. Po absolvování magisterského studia na HAMU (2020) pokračuje v doktorandském programu a studuje u belgického pedagoga Ludwiga Alberta. Získal Cenu Bauše Ruysové i Cenu děkana. Jako člen Orchestrální akademie ČF vystoupil v Carnegie Hall, Royal Albert Hall či Musikvereinu a absolvoval turné po Číně jako záskok sólotympánisty.
Matěj Diviš
Matěj Diviš je multiinstrumentalista, bubeník a skladatel zaměřený na klasiku, world music a současnou tvorbu. Studoval na Konzervatoři v Českých Budějovicích a na HAMU (MgA.), gamelan na indonéské ambasádě, africkou hudbu u Jiřího Slavíka a absolvoval pobyty v Indonésii (BSBI Padang 2018) a Ghaně (Ghana Music and Dance Ensemble 2025). Spolupracuje s FOK, orchestrem Národního divadla & Státní opery, PKF a SOČR. V roce 2022 byl vybrán do programu SoundCzech Showcase, jako sólista vystoupil s Jihočeskou filharmonií v Koncertu pro vibrafon Emmanuela Séjourného a jako studiový hráč spolupracoval s Pilarovou, Margitou a Bilinou. Je členem kapely Hodiny. Propojuje perkuse s tradičními nástroji kultur a minimalismem; skladba GAMEL pro gamelan a bicí získala cenu indonéského velvyslance Aulii A. Rachmana. Učí na ZUŠ Zdiměřice, dříve na ZUŠ Kaplice a Mezinárodní konzervatoři, věnuje se soukromé výuce. Je autorem textů o vibrafonu, gamelanu, kokosové marimbě a učebnice Listen.Write.Drum. (2025).
Koncert se koná v rámci 35. ročníku Festivalu Krumlov.