Dvořákova romance

Lyrický svět skladeb pro housle a klavír Antonína Dvořáka, jejichž krása ožije v rukách koncertního mistra České filharmonie Jiřího Vodičky a Davida Marečka.

 

účinkují: 

Jiří Vodička – housle
David Mareček – klavír

 

program: 

Antonín Dvořák: Romantické kusy op. 75
Antonín Dvořák: Sonáta pro housle a klavír F dur op. 57
Antonín Dvořák: Sonatina pro housle a klavír G dur op. 100
Antonín Dvořák: Romance f moll op. 11
Antonín Dvořák: Mazurek e moll op. 49

 

„Celkem se jedná o téměř jednu a tři čtvrtě hodiny neuvěřitelně stylově rozmanité hudby […] Pokud je mi známo, jde o první kompletní nahrávku, která nabízí vše na jednom místě. Největší hodnota ovšem nespočívá v úplnosti, ale v provedení,“ zhodnotil britský časopis Gramophone integrál skladeb pro housle a klavír Antonína Dvořáka, který v roce 2024 vydali ve vydavatelství Supraphon koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodička a klavírista David Mareček. Právě ze skladeb z tohoto alba, které získalo vedle ocenění Editor’s Choice britského časopisu Gramophone také Choc de Classica a plných pět ladiček časopisu Diapason, je postaven program prvního společného recitálu těchto dvou umělců na Pražském jaru. „Hudba Antonína Dvořáka pro mě byla vždy srdeční záležitostí,“ svěřil se Jiří Vodička. „Společně s Davidem Marečkem jsme si dali za cíl představit jeho skladby nikoli jen jako krásné kusy z koncertního repertoáru, ale jako ucelený hudební svět – s vlastní dynamikou, dramatem i jemnou lyrikou. Hrát tento program na Pražském jaru je pro nás ctí a velkým potěšením. Věřím, že společně s posluchači prožijeme podvečer, ve kterém ožije krása Dvořákovy prosté, a přitom nesmírně silné hudební řeči.“ Pět nejkrásnějších komorních kompozic, jaké kdy Dvořák pro housle a klavír napsal, zazní stylově ve Dvořákově síni Rudolfina.

Večer nabídne komorní díla, jež vznikala postupně od sedmdesátých let devatenáctého století až po Dvořákův americký pobyt v letech 1892–1895. Vstoupíme do něj populárními Romantickými kusy z roku 1887, čtyřmi charakterově odlišnými skladbičkami plnými vášnivé rozhodnosti i jemné lyriky. Následovat bude Sonáta pro housle a klavír F dur, jediná sonáta, která se nám od Dvořáka dochovala. Vznikla během pouhých patnácti dnů na jaře roku 1880 prakticky souběžně s Koncertem pro housle a orchestr a moll. Druhou polovinu večera otevře rozjasněná hudba Sonatiny G dur, kterou Dvořák napsal na přelomu listopadu a prosince 1893 v New Yorku. Skladba nese opusové číslo 100 a Dvořák, vědom si jisté významnosti tohoto čísla, ji věnoval svým dětem Otilii a Antonínovi, kteří ji také poprvé provedli při soukromé premiéře. Dvořák skladbu popsal v dopise svému nakladateli: „Je určena pro mládež, ale i velcí, dospělí, nechť se s ní baví, jak to právě dovedou.“ Hlavní téma druhé věty údajně napadlo mistra při pozorování vodopádu Minnehaha ve státě Minnesota. Později byla tato část publikována i samostatně pod poetickými názvy Indiánská ukolébavka nebo Indiánské lamento. Koncert uzavřou dvě možná nejpůsobivější Dvořákova díla pro sólové housle: Romance f moll a virtuózní Mazurek e moll. Obě vznikla v sedmdesátých letech a obě se dodnes těší obrovské popularitě, jak ve verzi pro housle a orchestr, tak s klavírním doprovodem. Zajímavostí je, že Mazurek premiéroval za klavírem společně s houslistou Ferdinandem Lachnerem skladatel Zdeněk Fibich.

Jiří Vodička, koncertní mistr České filharmonie, sólový i komorní hráč, na sebe upozornil již v dětství vítězstvími v řadě soutěží, mimo jiné v Kocianově houslové soutěži v Ústí nad Orlicí. V roce 2002 získal první cenu v soutěži Beethovenův Hradec a v témže roce cenu pro nejlepšího účastníka houslových kurzů Václava Hudečka, se kterým následně absolvoval desítky koncertů po celé České republice. V pouhých čtrnácti letech byl přijat ke studiu na Institutu pro umělecká studia Ostravské univerzity, které ukončil v roce 2007 magisterským titulem. Je absolutním vítězem soutěže Louise Spohra ve Výmaru a laureátem světového kola soutěže Young Concert Artists 2008 v New Yorku. Jako sólista účinkoval s Českou filharmonií, Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu, Symfonickým orchestrem hl. města Prahy FOK nebo s komorním orchestrem Barocco sempre giovane. Na pozvání houslisty Gidona Kremera vystoupil na festivalu komorní hudby v rakouském Lockenhausu, kde spolupracoval s hudebníky jako Vilde Frang nebo Michael Barenboim.

Generální ředitel České filharmonie a Pražského filharmonického sboru David Mareček je rovněž klavíristou a vyhledávaným komorním hráčem, který pravidelně spolupracuje s předními českými sólisty. Kromě Jiřího Vodičky jsou to houslista Jiří Mráček, violoncellisté Michaela Fukačová a Václav Petr nebo basbarytonista Jan Martiník. Spolupracoval také s významnými osobnostmi světové hudební scény, včetně umělců a souborů jako Dover Quartet, Jerusalem Quartet, Gautier Capuçon nebo Alisa Weilerstein, se kterou vystoupil v přímém přenosu stanice BBC Radio 3 a v roce 2021 společně natočili recitál pro Českou televizi spojující hudbu Leoše Janáčka, Césara Francka a Clauda Debussyho. Jako komorní hráč pravidelně vystupuje v Evropě, USA a Asii. Je absolventem Konzervatoře Brno v oboru klavír a dirigování a Janáčkovy akademie múzických umění v Brně v oboru klavír.

 

Koncert se koná v rámci 81. ročníku MHF Pražské jaro.