Strhující opera Francise Poulenca podle skutečného příběhu z doby Velké francouzské revoluce.
účinkují:
Hermann Bäumer – dirigent
Barbora Horáková Joly – režie
Sbor a Orchestr Státní opery
Paul Gay – Markýz de la Force
Daniel Matoušek – Rytíř de la Force
Jana Sibera – Blanka de la Force
Markéta Cukrová – Paní de Croissy
Jekatěrina Krovatěva – Sestra Konstancie ze St. Dennis
Tone Kummervold – Matka Marie od Vtělení
Tamara Morozová – Paní Lidoine
Lucie Hilscherová – Matka Jana od Božského děťátka
Stanislava Jirků – Sestra Matylda
Michael Skalický – Zpovědník kláštera
Vít Šantora – První komisař
Druhá a jednoznačně nejzávažnější ze tří oper francouzského skladatele Francise Poulenca je založena na původně filmovém scénáři Georgese Bernanose, u nás známého představitele francouzské katolické literatury první poloviny 20. století. Bernanos byl v roce 1947 osloven filmovými producenty, aby napsal dialogy pro scénář inspirovaný románem Poslední na popravišti německé katolické autorky Gertrudy von Le Fort. Film se však nerealizoval a po Bernanosově smrti vznikla ze scénáře v roce 1949 divadelní hra Dialogy karmelitek, která Poulencovi o několik let později posloužila jako libreto budoucí opery. Příběh vychází ze skutečné události v době revolučního teroru za Francouzské revoluce, kdy bylo bezdůvodně zatčeno, odsouzeno k smrti a jen několik dní před Robespierrovou smrtí, a tedy koncem teroru, popraveno gilotinou šestnáct nevinných řeholnic z kláštera v Compiègne. Bernanosova hra a stejně tak i opera sleduje osud bojácné dívky Blanche de la Force, která se uchýlí do karmelitánského kláštera, aby unikla před tíhou života, z něhož má strach. Učiní tak paradoxně rozhodnutí, které ji nakonec přivede až k mučednické smrti na popravišti…
Do jaké míry máme svůj život ve vlastních rukou a jakou roli v něm hraje strach? To jsou hlavní témata Poulencovy opery, jejíž hudba je posluchačsky velmi přístupná, má stylově blízko k impresionismu a z jemných lyrických poloh postupně graduje až k proslulé závěrečné scéně, v níž se mísí zpěv na smrt jdoucích sester s děsivým zvukem dopadající gilotiny.
Operní představení se koná v rámci 81. ročníku MHF Pražské jaro.