Smetanovo trio

účinkují: 

Smetanovo trio ve složení: 
Jitka Čechová – klavír
Markéta Janoušková – housle
Jan Páleníček – violoncello

 

program: 

Joseph Haydn: Klavírní trio č. 39 G dur Hob. XV:25
Jan Dušek: Nová skladba na objednávku Pražského jara (světová premiéra)
Bohuslav Martinů: Klavírní trio č. 2 d moll H 327
Felix Mendelssohn-Bartholdy: Klavírní trio č. 2 c moll op. 66

 

Smetanovo trio, dvojnásobný držitel BBC Music Magazine Award a rezidenční ansámbl londýnské Wigmore Hall v sezoně 2024–2025, se vrací na Pražské jaro po osmi letech. „Náš koncert bude oknem do emocionálního světa čtyř slohových epoch: klasicismu, romantismu a hudby 20. a 21. století,“ přibližuje dramaturgii večera klavíristka Jitka Čechová. V akusticky ideálním prostředí Anežského kláštera provede soubor tři skladby ze zlatého fondu svého repertoáru: klavírní tria Josepha Haydna, Bohuslava Martinů a Felixe Mendelssohna-Bartholdyho. Ve světové premiéře zazní skladba pro klavírní trio Jana Duška, která vzniká na objednávku Pražského jara.

Smetanovo trio patří mezi nejvýznamnější české komorní soubory s nejdelší historií. Navazuje na odkaz klavíristy Josefa Páleníčka, jenž ansámbl založil před více než devadesáti lety v roce 1934. Dnes jej tvoří tři vynikající hudebníci, které spojuje špičková sólistická vybavenost s mimořádným citem pro komorní souhru: klavíristka Jitka Čechová, houslistka Markéta Janoušková a violoncellista Jan Páleníček. Repertoár tria zahrnuje široké spektrum skladeb od české klasiky až po hudbu 20. století. Za své nahrávky posbíralo mnoho prestižních cen. Vedle již zmíněné BBC Music Magazine Award jsou to dále například francouzský Diapason d’Or nebo Choc du Monde de la Musique. „Smetanovo trio podává úžasně kultivovaný výkon, který je však zároveň silný a energický,“ pochválil nahrávku souboru z české hudby, na které mimo jiné figuruje i druhé klavírní trio Bohuslava Martinů, britský časopis Gramophone.

Pražskojarní program otevře jedno z nejkrásnějších komorních děl vídeňského klasika Josepha Haydna (1732–1809) s líbeznou první větou, lyrickou větou druhou a temperamentním závěrečným Rondem all’Ongarese, tedy „Rondem po maďarsku“, inspirovaným romskou lidovou hudbou. Následovat bude premiéra nové skladby na objednávku Pražského jara od skladatele a klavíristy Jana Duška (*1985), který se profiluje jako autor spojující tradici s inovativním přístupem. Druhou polovinu zahájí Klavírní trio č. 2 Bohuslava Martinů (1890–1959), které skladatel napsal v exilu v New Yorku počátkem roku 1950. Martinů patří mezi excelentní autory souboru, za kompletní nahrávku jeho klavírních trií získalo Smetanovo trio v roce 2017 svou druhou BBC Music Magazine Award. „Radujeme se, a to hned dvojnásobně. Především z toho, že se specifické hudbě Bohuslava Martinů otevírají další mnohé dveře na světová pódia,“ svěřila se tehdy Jitka Čechová. Večer uzavře jedna z vrcholných skladeb Felixe Mendelssohna-Bartholdyho (1809–1847), Klavírní trio č. 2 c moll. Vzniklo za pouhý jeden měsíc na jaře roku 1845 během skladatelova pobytu v Soden nedaleko Frankfurtu, kde strávil léto „bez fraku, bez klavíru, bez vizitek, bez kočárů a koní, ale na oslech, s polními květinami, notovým papírem a skicákem, se Cecile a s dětmi, dvojnásobně šťastný,“ jak psal své sestře Fanny. Dílo, které v poslední větě cituje chorál ze Ženevského žaltáře z roku 1551 Vor Deinen Thron tret’ ich hiermit (Před Tvůj trůn zde předstupuji), je specifické značnou náročností klavírního partu, o kterém skladatel se svou vyhlášenou pokorou prohlásil: „Ein bißchen eklig.“ (Trochu nepříjemný)

Jan Dušek (*1985) na sebe upozornil jako skladatel již během studií na Akademii múzických umění v Praze, a to ve skladatelské soutěži Generace, kde hned dvakrát po sobě získal první cenu. Mezi jeho nejvýznamnější díla patří cyklus Chalomot yehudi’im (Židovské sny) pro soprán, klarinet, violoncello a smyčce, jenž získal cenu Nadace Gideona Kleina a Cenu veřejnosti v soutěži NUBERG. Jan Dušek opakovaně spolupracuje s renomovanými tělesy jako Nederlands Blazers Ensemble, Pražský filharmonický sbor, Orchestr BERG nebo Prague Philharmonia. Pro soutěž Pražské jaro složil v roce 2020 povinnou skladbu pro sólový klarinet Unsent Letter (Neodeslaný dopis), která v roce 2025 zazněla také na festivalu Mezinárodní společnosti pro soudobou hudbu (ISCM) v Portugalsku.

 

Koncert se koná v rámci 81. ročníku MHF Pražské jaro.