Matiné Jana Schulmeistera

Debut teprve dvacetiletého českého laureáta Van Cliburn International Junior Piano Competition v americkém Dallasu. Rachmaninov, Janáček, Bach, Busoni.

 

účinkuje: 

Jan Schulmeister – klavír

 

program: 

Johann Sebastian Bach: Toccata e moll BWV 914
Sergej Rachmaninov: Morceaux de fantaisie op. 3
Leoš Janáček: Sonáta pro klavír 1. X. 1905 „Z ulice“
Johann Sebastian Bach / Ferruccio Busoni: Chaconne z Partity č. 2 d moll BWV 1004

 

V roce 2026 oslaví klavírista Jan Schulmeister teprve dvacáté narozeniny, přesto má již na svém kontě ceny z více než třiceti soutěží, mimo jiné z Mezinárodní klavírní soutěže Césara Francka v Bruselu, Manhattan International Competition v New Yorku či z Mezinárodní rozhlasové soutěže Concertino Praga. Jeho doposud největším úspěchem je zisk třetí ceny na Van Cliburn International Junior Piano Competition v americkém Dallasu, juniorské odnoži své slavné jmenovkyně. Pro svůj debut na Pražském jaru zvolil tento talentovaný umělec program, který je, jak sám říká, „cestou napříč různými epochami“. Mezi jinými zazní jeden z nejslavnějších „přídavků“ všech dob – Preludium cis moll Sergeje Rachmaninova (1873–1943) z cyklu Morceaux de fantaisie nebo působivá Sonáta I. X. 1905 Leoše Janáčka (1854–1928), jež vznikla v reakci na skutečnou událost – tragickou smrt dělníka Františka Pavlíka během nepokojů v Brně v roce 1905. Vrcholem programu bude brilantní transkripce Bachovy houslové Chaccone z Partity d moll, kterou její autor – italsko-německý klavírní virtuos Ferruccio Busoni (1866–1924) – oslňoval na svých koncertech na přelomu 19. a 20. století.

Jan Schulmeister je členem již šesté generace hudebníků. Zakladatelem hudební tradice rodiny byl jeho prapradědeček, trumpetista František Černý, žák Antonína Liehmanna a spolužák Antonína Dvořáka ve Zlonicích. „Jako kapelník odešel za výdělkem do Petrohradu, zanechal tu manželku se třemi dětmi a domů se už nikdy nevrátil. Ale všichni se chlubíme tím, že byl ve zlonické škole spolužákem Antonína Dvořáka!“ prozradil s úsměvem Jan v jednom z rozhovorů. Pokud byste rovněž hledali příbuzenský vztah se sekundistou Wihanova kvarteta, pak hledáte naprosto správně. Jmenovci jsou otec a syn.

První vítězství ze soutěže si talentovaný umělec přivezl z Milána, když mu bylo pouhých sedm let. Následovaly soutěžní úspěchy v České republice, Švýcarsku, Švédsku, Španělsku, Rakousku, Estonsku, Belgii a USA. Ty mu vynesly spolupráci s předními českými orchestry a dirigenty včetně Filharmonie Brno s Dennisem Russellem Daviesem, Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín s Tomášem Netopilem či Symfonického orchestru Českého rozhlasu s Jiřím Rožněm. V lednu 2026 bude debutovat s Moravskou filharmonií Olomouc ve vídeňském Musikvereinu. Kromě toho již stihl nahrát čtyři sólová alba. „Program na Pražském jaru bude cestou napříč různými epochami,“ říká. „Každá ze skladeb ve mně vyvolává silné emoce – od duchovní hloubky a klidu Bachovy Toccaty přes vnitřní neklid a lyriku Rachmaninova až po bolest a naléhavost Janáčkovy Sonáty. Závěrečná Bachova Chaconne v transkripci Ferruccia Busoniho spojuje duchovní hloubku s romantickou monumentalitou. Skladby jsem volil s cílem vytvořit dramaturgicky kontrastní, ale vnitřně propojený celek, který by posluchačům nabídl jak hluboký hudební, tak emocionální zážitek,“ dodává. „Už nástup mladičkého klavíristy na scénu prozrazoval, že půjde o výjimečnou záležitost. Vyzařovala z něho síla, odhodlání a radost, které ho provázely po celou dobu vystoupení,“ popsala jeden z Janových koncertů kritička portálu KlasikaPlus. Po debutu Jana Čmejly v roce 2025 tak Pražské jaro nabídne recitál dalšího výjimečného talentu mladé české hudební scény, který byste si rozhodně neměli nechat ujít.

 

Koncert se koná v rámci 81. ročníku MHF Pražské jaro.