Kryštofovy svatyně

Print Friendly, PDF & Email
účinkující: 

Orchestre Philharmonique de Radio France
Mikko Franck – dirigent
Amaury Coeytaux – housle

 

program: 

Louise Farrenc: Předehra č. 2 Es dur op. 24
Kryštof Mařatka: SVATYNĚ – v hlubinách jeskynních maleb, koncert pro housle a orchestr (světová premiéra na objednávku Pražského jara a Radio France)
Maurice Ravel: Dafnis a Chloé, suita z baletu č. 2
Maurice Ravel: La Valse, choreografická báseň pro orchestr

 

Mikko Franck, představitel nesmírně silné finské dirigentské školy, na hudební scénu vtrhnul jako blesk. Program propojí díla francouzských klasiků se světovou premiérou skladby Kryštofa Mařatky. V Paříži a v Praze žijící český skladatel ji napsal inspirován pravěkými jeskynními malbami pro houslistu Amauryho Coeytauxe na společnou objednávku Pražského jara a Francouzského rozhlasu.

Mikko Franck profesionální dráhu započal v pouhých sedmnácti letech. Když mu bylo dvacet tři, měl za sebou debuty u všech významných skandinávských orchestrů, Londýnského symfonického orchestru nebo Izraelské filharmonie. Tisk o něm psal jako o nejnadanějším mladém dirigentovi od počátku kariéry sira Simona Rattla. Českému publiku se ve svých pětačtyřiceti letech představí vůbec poprvé – a to s Filharmonickým orchestrem Francouzského rozhlasu, v jehož čele stojí od roku 2015.

 

Filharmonický orchestr Francouzského rozhlasu vyniká až neuvěřitelně nuancovanou tónovou kulturou. Když orchestr v roce 2013 Pražské jaro zahajoval, ocenilo to nejen publikum ve Smetanově síni Obecního domu, ale i odborná kritika. „Slyšíte velkou škálu zvukových barev, se kterými si sami muzikanti pohrávají. Flétnisté si užívají moment, kdy předávají slovo houslistům, houslisté zase klarinetistům a zvuk jedné skupiny jako by přirozeně vplouval do druhé,“ napsal tehdy pro Aktuálně.cz Petr Kadlec. Jsou to právě tyto kvality, které orchestr činí ideálním interpretem francouzského repertoáru, charakteristického rafinovanou instrumentací a smyslem pro témbr.

Pod vedením Mikko Francka orchestr v Praze uvede dvě díla Maurice Ravela, která vznikla pro proslulý Ruský balet Sergeje Ďagileva: druhou suitu z baletu Dafnis a Chloé a taneční báseň La valse, extatickou i ironickou poctu vídeňskému valčíku. Mimořádný večer otevře energická Předehra č. 2 Es dur Louise Farrenc, francouzské romantické skladatelky a žákyně Antonína Rejchy, jejíž hudba se v posledních letech zaslouženě těší čím dál větší pozornosti.

Sólistou večera bude francouzský houslista Amaury Coeytaux. Žáka Jeana-Jacquese Kantorowa a Pinchase Zukermana vynáší britský The Strad pro jeho „velikou muzikalitu, bezchybnou techniku a vřelý zvuk“. Coeytaux debutoval v Carnegie Hall v pouhých devíti letech. Coby primárius světoznámého souboru Modigliani Quartet hrál v neprestižnějších koncertních sálech včetně londýnské Wigmore Hall, Elbphilharmonie v Hamburku nebo vídeňského Konzerthausu. Na své stradivárky z roku 1715 v Praze uvede premiéru houslového koncertu Kryštofa Mařatky. Dílo s tajuplným názvem SVATYNĚ – v hlubinách jeskyních maleb je inspirované pravěkým uměním, obrazy zachovanými v jeskyních desítky tisíc let.

„Je úžasné pozorovat, jak vynalézavě dokázal člověk doby kamenné zaznamenávat svůj svět,“ říká skladatel. „Nečekaně, překvapivě zručně, citlivě a s fascinující vnitřní silou, kterou dochované umění vyzařuje. Rozumíme mu? Umíme ho přečíst?“ Každá z pěti vět je osobním pohledem autora na konkrétní artefakt nalezený v jedné z pěti slavných jeskyní – např. obraz býků v jeskyni Lascaux, lvů v jeskyni Chauvet či flétny z jeskyně Isturitz. „Nemá za cíl ho popsat, či dokonce imitovat,“ vysvětluje Mařatka. „Chce pouze upozornit na jeho jedinečnost a dotknout se tím nadčasových hodnot spojujících minulé a budoucí civilizace.“

 

Koncert se koná v rámci 79. ročníku MHF Pražské jaro.